Menu Sluiten

Publications

Publications J. Alexander (Sander) van der Horst 

Professionele coaching in een intransparante markt (2021)

Er is een wildgroei aan coaches! Iedereen kan zichzelf coach noemen! Wat is een professioneel coach? En waarin onderscheidt die zich?

In 2021 heb ik met veel plezier dit whitepaper geschreven over professionele coaching in een intransparante markt in samenwerking met de beroepsverenigingen ICF Netherlands en Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO). Hierin wordt ook ingegaan op de effectiviteit en maatschappelijke functie van coaching.

Wil je het whitepaper lezen? Klik dan op het document voor de Nederlandse of Engelse versie.

Het whitepaper is aangeboden aan een aantal belangrijke spelers in het veld, waaruit onder andere deze inhoudelijke reacties zijn ontvangen: 

“Iedereen, ongeacht rol of functie, is gebaat bij coaching. Zeker in een tijd van transformatie waarin iets anders van ons gevraagd wordt, kan een coach jouw professionele en persoonlijke groei versnellen” – Gerard Penning, CHRO ABN AMRO

“Coaching kan een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van een organisatie. Wat ons betreft zouden werkgevers hier meer gebruik van kunnen en moeten maken. Deze whitepaper objectiveert de kracht van coaching, onderbouwd aan de hand van onderzoek de positieve werking ervan, en helpt het kaf van het koren te scheiden waar het gaat om professionaliteit. Het is immers een vrij beroep met alle risico’s van dien. Deze whitepaper is een must read voor elke werkgever die serieus werk wil maken van preventie van burn-out, verbeteren van werk-privé balans, verbeterd team functioneren, hogere medewerkersbetrokkenheid en verhoogde productiviteit en overweegt daar professionele coaches op in te zetten.”- Ditmer Rouwenhorst – Senior adviseur leven lang ontwikkelen AWVN

“ Het hebben van een wenkend perspectief is wat ik eenieder het meeste gun. Voor elke portemonnee beschikbare en kwalitatief hoogwaardige coaching is hiervoor beslist een randvoorwaarde .” – Rutger van den Breemer, bestuurder loopbaan FNV

“PZO praat in SER verband mee over maatschappelijke uitdagingen, zoals bijvoorbeeld burnout. Het is goed om te zien dat NOBCO en ICF met haar professionele coaches een waardevolle bijdrage kunnen leveren om deze en andere druk bij mensen en organisaties weg te nemen." – Margreet Drijvers, directeur PZO Nederland

Download whitepaper: Professionele coaching in een intransparante markt (NL)
Download whitepaper: Professional coaching in a nontransparant market (EN)

Cliënttevredenheid met intakegesprekken bij coaching (2018)

Samenvatting

De literatuur laat zien dat een goed intakegesprek de volgende kenmerken zou moeten bevatten: interne of autonome motivatie van de cliënt bij deelname aan het intakegesprek, vertrouwen tussen coach en cliënt en een positieve onderlinge relatie tussen coach en cliënt. Daarnaast zijn de factoren die de tevredenheid van de cliënt met het intakegesprek kunnen beïnvloeden: de tevredenheid van de cliënt met diens eigen inbreng (beoordeling van de eigen motivatie), de inbreng van de gesprekspartner (beoordeling van de betrokkenheid van de coach), de kunde van de coach (opleiding, ervaring en hoge emotionele intelligentie) en praktische zaken rondom het intakegesprek. 

Download literatuuronderzoek: Cliënttevredenheid met intakegesprekken bij coaching

Stuur gerust een berichtje voor meer info of een vrijblijvende kennismaking! 

Whatsapp openen
Hi!
Waar kan ik je mee helpen? :)