Geweldloze communicatie – Marshall Rosenberg
Hoe zeg ik wat ik wil op een makkelijke manier zonder dat ik ruzie krijg?
Volg dit stappenplan en kijk uit voor de bijbehorende valkuilen (don’ts) đŸ˜‰
Stap 1: Intentie
Do: Spreek uit wat jouw intentie is.
Vb: Ik wil graag iets met je bespreken zodat we de lucht kunnen klaren en fijner kunnen samenwerken.
Don’t: Direct een feedbackgesprek induiken.
Vb: Wij moeten even praten…
Stap 2: Waarneming
Do: Beschrijf de feitelijke waarneming.
Vb: Bij de vergadering van vanmorgen kwam je 10 minuten later dan we hadden afgesproken.
Don’t: Situatie beschrijven vol oordeel en interpretatie.
Vb: Je neemt niet de moeite om op tijd te komen voor onze vergaderingen.
Stap 3: Gevoel
Do: Eerlijke gevoel
Vb: Dat maakt mij boos
Don’t: Vage omschrijving van iets dat met het gevoel te maken heeft.
Vb: Daardoor voel ik mij genegeerd.
Stap 4: Behoefte
Do: Benoemen wat de behoefte is.
Vb: Ik heb behoefte aan duidelijkheid.
Don’t: Een strategie benoemen waarbij een onderliggende behoefte kan worden vervuld.
Vb: Ik wil dat voortaan altijd 1 minuut voor aanvang van de vergadering aanwezig bent.
Stap 5: Checkvraag
Do: Vragen hoe je boodschap tot nu toe overkomt bij de ander, zodat je misverstanden uit de weg kunt halen.
Vb: Hoe klinkt dat voor jou?
Don’t: Direct vragen om ander gedrag zonder dat de andere zijn/haar zegje kan doen.
Stap 6: Verzoek
Do: Een verbindend verzoek doen of vragen om een actie.
Vb: Zullen we samen kijken hoe we de verwachtingen op elkaar kunnen afstemmen?
Don’t: Eis stellen waar de ander alleen Ja of Nee op kan zeggen.
Vb: Zou je vanaf nu altijd op tijd willen komen?